Week 31/32/33 - Reisverslag uit Stoke by Nayland, Verenigd Koninkrijk van Emma Kwast - WaarBenJij.nu Week 31/32/33 - Reisverslag uit Stoke by Nayland, Verenigd Koninkrijk van Emma Kwast - WaarBenJij.nu

Week 31/32/33

Door: Emma

Blijf op de hoogte en volg Emma

21 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Stoke by Nayland

Het voelt raar om dit nu te schrijven (door de weeks ipv tijdens het weekend) maar anders gaat het toch echt te lang worden (al ben ik bang dat dit al lang gaat worden). Zeker omdat ik vakantie had, heb ik iets meer kunnen doen dan gewoonlijk en ook meer foto’s kunnen maken. De foto’s komen er dus ook nog aan al durf ik niet precies te zeggen wanneer want dat ligt aan mijn bui.
Donderdag heb ik, zoals eerder gezegd in mijn blog, helemaal niks gedaan. Behalve dan boeken lezen en films kijken maar dat werd op dat moment als niks doen beschouwd. Claire en James waren uit met Faith en de meiden (geen idee meer waar ze naartoe geweest zijn) dus ik had het rijk helemaal alleen. Een heel boek uitgelezen (niet heel erg dik of heel erg moeilijk maar was toch voor het eerst van het jaar) en lui op de stoel in de tuin gelegen.
Vrijdag ochtend kwam Tony aan, lekker vroeg: om half 10 landde hij. Zoals gewoonlijk was hij natuurlijk eerder geland dan ik dacht dus hij stond al op me te wachten wat ook wel fijn was wegens de dure parkeerplekken op Stansted. Het grootste nadeel van heen en weer naar Stansted rijden, is dat ik de rest van de dag redelijk uitgeput ben van al het rijden. Tony en ik hebben dus niet meer ondernomen dan een wandeling ten zuiden van ons (rond Boxted, niet dat dat iemand ook wat zegt). ’s Avonds kwam er ook een vriend van Claire aan (de volgende dag ook nog 2 vrienden van James) en ze gingen met z’n allen uit eten terwijl Faith op zou passen. Voor Tony en mij ook wel fijn want konden we tenminste in relatieve rust eten.
Zaterdag besloten we weer te gaan wandelen (want gratis en goed voor je) maar dit keer een stukje verder van huis. Eerst naar Flatford gereden en vanaf daar wezen wandelen. Flatford ben ik eerder geweest met Sam, Faith, en de kinderen maar toen was het een stuk kouder en rustiger. Dit keer stonden er ook mensen om parkeergeld te vragen wat we niet hoefden te betalen door mijn National Trust membership, scheelde ook weer. In Flatford eerst een wandeling boven het dorpje gemaakt en daarna naar Dedham gelopen. De eerste wandeling was fijner dan de tweede om de simpele reden dat het een heel stuk rustiger was. Ook hadden we op een gegeven moment een erg fijn uitzicht op Manningtree en de spoorweg. De route naar Dedham is erg geliefd en er zitten ook veel mensen langs het water (wat je volgt) te picknicken. Ook zijn er roeibootjes die je kan huren en waarvan er veel op het water drijven. Na al dat wandelen vond ik het tijd om thee te drinken en een scone te eten in het theehuis. Niet de allerbeste scone die ik ook gehad heb maar zeker niet slecht.
Zondag moesten we ook spullen meenemen om 2 nachten weg te blijven want we hadden een bed & breakfast geboekt! Niet al te ver weg (40 minuten rijden) maar toch ver genoeg om het vakantie gevoel te krijgen. We zouden pas om half 7 ’s avonds aankomen dus we moesten ons eerst de rest van de dag vermaken. Dus zijn we naar Lavenham gereden waar ik ook al met papa en mama was geweest. Dit keer niet echt om naar de oude huizen te kijken maar om een wandeling te maken langs de oude spoorweg. Het was een beetje een domper toen bleek dat de oude spoorweg gewoon weg was gehaald… Het enige wat ervan overgebleven was, waren 2 oude spoorbruggen en de geulen waar de sporen in hadden gelegen. Eigenlijk toch wel heel erg jammer. De omgeving was gelukkig wel mooi en er was één veld waar ontzettend veel vlinders in zaten! Op de weg naar het b&b nog fijn verdwaald (nee, toentertijd vond ik het niet fijn, he Tony ;-)) maar uiteindelijk toch bijna op tijd aangekomen. Was een erg fijne kamer, ietwat klein en ook de douche viel mij tegen (maar ik ben hier verwend met een waterval) maar het bed sliep erg fijn. Ook waren er kippen voor de deur die ’s ochtends eitjes legden voor ons ontbijt!
Maandagochtend fijn een compleet English Breakfast gegeten voor we op de fiets stapten. Het b&b had fietsen die we mochten lenen, gratis en voor niks. Ik wilde natuurlijk gelijk weten hoe we ze op slot moesten zetten met m’n Nederlandse instelling maar de eigenaar zei dat er daar niet gestolen wordt en dat het anders hun zaak zou zijn. Daar was ik het mee eens maar ik zag toch senarios voor me waarin Tony en ik mijlen terug naar het b&b moesten lopen…wat gelukkig niet gebeurd was! Met de fiets naar een bos gereden wat onder de bescherming van de county staat, in dit geval Suffolk. Het was echt een bos bos met bomen, bomen, en nog eens bomen. Dit bos werd al in de Middeleeuwen gebruikt door monniken uit Bury St Edmunds (dichtstbijzijnde stad) om hout te halen dus het is erg oud. Heel veel had ik er daarvan nog niet gezien hier dus dat was weer eens iets anders. Ook nog naar een plaatsje in de buurt gewandeld waar een pub zou zitten om te lunchen maar wegens het feit dat het maandag ochtend was, was hij natuurlijk dicht. Het winkeltje had ook geen broodjes dus zijn we maar eerst naar de fietsen gelopen en terug naar het b&b gefietst voor we konden lunchen. Op de terugweg een ander winkeltje gevonden dat wel brood had dus in het tuintje van het b&b zitten lunchen in het zonnetje. Daarna weer op de fiets gesprongen om naar een ander bos te rijden, dit keer een privé bos, ongeveer. Er waren in elk geval bordjes die aangaven dat we er niet langs mochten op een gegeven moment wat jammer was. Dit bos was eigenlijk leuker dan het andere maar had niet dezelfde historische achtergrond. ’s Avonds alsnog naar de pub gereden die ’s middags nog dicht was om wat te eten. Tony en ik waren het er allebei over een dat het de beste pub was waar we ooit waren geweest, het eten was erg goed!
Dinsdag moesten we weer uitchecken en na nog een keer een English Breakfast te hebben genuttigd, konden we op pad. Ik had van tevoren gezegd dat ik naar Ickworth House wilde, een National Trust property vlakbij waar we zaten. Tony daar gelijk ook maar National Trust member gemaakt omdat het goedkoper zou zijn, zeker als hij nog een keer hiernaartoe komt en we weer iets willen bezoeken. Dit huis was groter dan ik had verwacht, zeker omdat er nog een enorm stuk land bij zat. Als eerste hebben we een rondleiding gedaan door de bediende vertrekken onder het huis en daarna mochten we pas zelf rondlopen. Het huis is een Rotunda met twee vleugels: een rond gebouw met daarnaast aan weerszijde twee doorlopende gebouwen. Als ik de hele geschiedenis zou gaan vertellen, zou ik de rest van de dag bezig zijn dus daar begin ik niet aan. De vleugels zijn momenteel een hotel en een restaurant dus daar was niet veel meer van te zien maar de Rotunda is nog in originele staat. Nadeel was dat ze het hele gebouw pas zo’n 6 jaar in bezit hebben dus er worden aan sommige dingen nog gewerkt. Na het huis te hebben gezien, zijn we een gedeelte van het land gaan bewandelen. Eerst bij de kerk (die bij het huis hoort) wezen kijken: er worden daar nog steeds mensen begraven die ooit op het landgoed gewerkt of gewoond hebben al worden er geen diensten meer gehouden. Daarna snel de Walled Garden bekeken die niet heel indrukwekkend is momenteel omdat er aan gewerkt wordt maar hij was wel groot genoeg! Daarna aan ons rondje begonnen wat al snel groter bleek dan ik in elk geval had gedacht. We wilden zo lopen omdat we dan minder mensen tegen zouden komen (was het verst van het huis af) en er zou een obelisk (geen obelix, helaas) moeten zijn. Eerst dachten we dat die laatste alleen van ver af te zien zou zijn maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn! We moesten door een schapen veld heen lopen (alle schapen druk blaten en voor ons weg rennen) om er te komen maar dat was het wel waard. Een enorme obelisk die er toch al een aantal jaar staat. Ik zal morgen foto’s proberen online te zetten. Daarna terug naar het huis gelopen, met een omweg weliswaar. Nog thee en taart wezen eten bij een cafeetje en de auto weer in, het was toen al rond 1700 dus ik vond het wel weer tijd om naar huis te gaan. Besloten om via de kleine dorps weggetjes naar huis proberen te komen dus Tony heeft fijn de hele weg met mijn tablet op schoot gezeten en rechts en links geschreeuwd. Halverwege in Lavenham (net als de voorgaande zondag) bij een pub fish and chips gegeten omdat dat kon en weer verder. We waren uiteindelijk rond 2000 thuis dus niet eens zo heel erg laat. Niet met Claire, James, of Faith gesproken, niet echt tenminste, want die waren druk pakken voor hun uitje naar Norfolk de volgende dag.
Woensdag ging Tony weer naar huis  en Claire, James, en de meiden gingen voor 3 nachten naar Norfolk dus alleen Faith en ik zouden thuis zijn. Maar toen kwamen Sonja en Maarten ook langs dus was het weer iets voller in het huis! Faith en ik gingen na Tony’s vertrek eerst boodschappen doen want er was niks in huis dus op naar de supermarkt. Naar de Waitrose geweest wat een soort Albert Heijn is maar dan alleen voor hele rijke mensen. We werden een beetje aangestaard en met de neus aangekeken. Daarna verf gekocht want Faith moest een hekje verven van Claire. En nog eventjes naar Asda want daar is alles toch een heel stuk goedkoper dan Waitrose. Uiteindelijk zijn we bijna 3 uur bezig geweest… Dus maar op Sonja en Maarten gewacht bij Asda. Toen op James (vriend van Faith) gewacht met Sonja en Maarten want die zou ook komen. Uiteindelijk was Faith’s kleine autootje ontzettend vol met 5 mensen en veel tassen boodschappen maar we hebben het gered tot thuis! ’s Avonds gebarbecued en Maarten is door de stoel gezakt (was niet zijn schuld, ik kwam er maandag achter dat de stoelen verroest zijn onder de verf…).
Donderdag wilden Sonja en Maarten niks doen, of in ieder geval niet al te veel. Kwam mij ook wel goed uit na al die dagen druk bezig geweest te zijn. Dus behalve een korte wandeling in de heuvels hebben we verder op de bank gehangen, boeken gelezen, films gekeken, en jam gemaakt. Dat laatste was vooral Faith maar toch. We hebben nu 4 potten kersen jam (uit eigen tuin) en 1 pot blackcurrent jam (geen idee wat t in t Nederlands is). We gaan waarschijnlijk ook nog bramenjam en rozebotteljam maken.
Vrijdag hebben we ook nog niks uitgevoerd behalve een trip naar Asda om brood, nutella, en crumpets te kopen en benzine voor mijn autootje. Ik zou op zaterdag Sonja en Maarten naar Cambridge rijden dus ik wilde er zeker van zijn dat ik genoeg benzine zou hebben. ’s Middags chocolade cake gebakken en er slagroom en kersen tussen gedaan. Fijn tijdens het film kijken opgegeten. ’s Avonds gingen we uit eten bij de pub in Polstead, The Cock Inn. Ik was er nog nooit geweest dus vond dat we hem uit moesten proberen. Ik vond het erg fijn. Eten was goed, niet te duur, en de bediening aardig. De eigenaar (denk ik tenminste) heeft fijn een aantal keer bij ons staan praten, vragen waar we vandaag kwamen enzo. Iets voor 2200 weer thuis zodat ik niet in het donker hoefde te rijden.
Zaterdag was dus Cambridge dag! Ik was er ook nog nooit geweest dus het zou voor iedereen nieuw worden. De rit was niet heel erg fijn (nogal lang en saai) en zeker in Cambridge zelf was het rijden vreselijk maar we zijn er gekomen. Na een snel rondje eerst het Archeologie museum in voor Sonja. Persoonlijk vond ik het erg klein maar Sonja had het verwacht dus was er blij mee. Daarna naar een tentje om te eten aangezien het al na 1300 was. Nog even langs de rivier wandelen en toen was het voor mij eigenlijk al weer tijd om naar huis te gaan rijden. Het was pas iets na 1500 maar aangezien ik ongeveer 90 minuten moest rijden, wilde ik op tijd weg zodat ik thuis gewoon kon eten. Wel Sonja en Maarten bij hun b&b afgezet aangezien het regende (en ik moest plassen). Rit terug was nog saaier aangezien geen gezelschap en de snelweg is laaaaang… Claire en James waren nog niet terug met de meiden maar Sam was er wel dus samen even bij kunnen praten. De rest kwam rond 2000 terug en hebben kinderen eigenlijk gelijk in bed gegooid wegens vermoeidheid.
Zondag hebben zowel Sam als ik eerst een uurtje met de meiden doorgebracht zodat ze weer aan ons gewend zouden zijn. We vreesden beide de maandag aangezien papa en mama dan opeens weg zouden zijn na 2 weken… Na het uurtje zijn we naar Sainsbury’s gereden om koffie te drinken bij Costa om de vakantie af te sluiten en een paar boodschapjes te halen. De rest van de dag heb ik heerlijk lui in mijn kamer gehangen en mijn boek gelezen.
Maandag begon weer vroeg… Ik had verwacht gehuil en geschreeuw te horen zodra Sam de slaapkamer van de meiden in zou gaan maar dat viel mee! Toen ik binnen kwam werd ik begroet met ‘Emma, Emma’ en grote glimlachen. Eigenlijk was iedereen verbaasd met hoe makkelijk de meiden het overstap vonden. Tijdens het ontbijt kwam de nieuwe schoonmaakster, Tracy, binnen. De meiden natuurlijk vastgeklampt aan ons wat ze was eng maar het is een aardige vrouw en tot nu toe lijkt ze goed te kunnen schoonmaken. Alles is natuurlijk nog nieuw qua huis enzo maar ze redt zich aardig. Rest van de dag niks gedaan omdat we vonden dat iedereen de afgelopen 2 weken genoeg had gedaan en nu rust nodig had.
Dinsdag verliep precies hetzelfde als maandag. Dus een goed moment om de soap erbij te halen. Gemma is nu echt weg al maakt ze nog wel gebruik van de stallen maar Dan is er nog. We weten niet precies wanneer hij weggaat maar Sam zegt dat hij al aan het inpakken is en hij heeft per eind Augustus opgezegd. Nadeel van dit alles is alleen dat zowel broer als zus ons negeren. Dan zegt nog gedag als hij ons tegenkomt maar daar is ook alles mee gezegd. Zelfs als Sam hem tegenkomt in hun huis wordt er nauwelijks tegen haar gesproken. Sam zal terug verhuizen naar ons huis aangezien Claire the Coach House zal gaan verhuren. Aan wie is nog niet zeker maar zowel Dan en Gemma’s moeder als grootouders hebben Claire gevraagd of ze t mogen huren. Sam en ik zouden niet blij zijn met beide: we willen het liefst de hele familie weg hebben anders krijgen we toch weer gezeur zijn we bang. Er is nog geen nieuwe tuinman maar Claire schijnt er druk mee bezig te zijn. Dat zijn de grootste updates wel denk ik.
Woensdag (of vandaag voor mij) verloopt weer hetzelfde als de afgelopen 2 dagen. De meiden lijken het wel best te vinden en ook Sam en ik vinden het niet heel erg. Sam is nu bezig met plannen over wanneer ze hierheen zal moeten komen want dat is nog niet bekend maar het zal niet over een heel lange tijd zijn. Vanmiddag gaan we naar Asda om een paar dingen te kopen en het huis uit te komen dus dat wordt wel eventjes fijn. Ook Faith komt weer terug voor een paar dagen dus we zullen morgen ook ergens naar toe gaan al weten we nog niet waarheen.
Dat was het wel weer (denk dat het wel lang genoeg is eerlijk gezegd). Zondag zal ik niet updaten omdat het dan te weinig wordt gok ik zo dus tot volgende week!

XxX Emma

  • 21 Augustus 2013 - 19:04

    Anne :

    Hoi Emma.
    Het hele verhaal te lezen heb je een leuke, veeldoende vakantie gehad en natuurlijk mooi weer dat scheelt ook. Iets om over na te genieten.
    En het autorijden zal ook wel steeds soepeler gaan. Hoewel Links rijden is even anders dan hier.
    Hier zijn de kinderen alweer naar school en vonden het ook weer fijn om hun klasgenootjes te zien.
    Melissa had al direct een verjaardags partytje dus dat zat meteen goed.
    In den haag is het nog vakantie, dus gisteren zijn we met KIKI en Jack naar Artis geweest.
    Kiki vondt het wel gezellig maar is er eigenlijk al te groot voor om met ons daar naar toe te gaan, Maar Jacky vondt het geweldig, hij wist nog van alles, van toen hij al heel klein met ons mee ging. Echt leuk omdat te zien.
    De grote gaan over 2 weken pas weer naar school.
    Naomi naar het tweede leerjaar in den haag en Mijn oudste kleindochter voorhet eerst naar een Nieuwe hogere school. Spannend!
    De vakantieperiode in de winkel is ook voorbij, dus voor Jacq. wordt het nu ook weer wat rustiger en wat meer vrij.
    Wij gaan 1 september naar Je ouders en Sonja, dan viert je mams en Sonja hun verjaardagen.
    Weer gezellig om elkaar te zien.
    De drieling zal wel aardig groeien, lekker mee wandelen en kletsen en jullie zullen wel jullie handen er aan vol hebben.
    Maar wel schattig die meisjes.
    Nou Emma, ik ga even het eten voor bereiden, Jacq. komt om even over Achten thuis.
    Gaan we lekker zitten en eten en daarna nog een heerlijk koje Echte Koffie.
    Afsluiten met een lekker wijntje, gaan we morgen weer gezellig verder.
    Hoewel morgenavond gaan we met Ronny en Claudia naar Carre.
    Naar Hans Klok iliosuniast. in de hoedanigheid van Houdini. SPANNEND.!!!!
    Laat je weten hoe het was.
    Groetjes van Jacq. en Anne.

  • 21 Augustus 2013 - 21:27

    Marianne Lindeman:

    Nou jij bent druk geweest met je vakantie, en veel kilometers gemaakt. Goed van je hoor, om zomlekkervte toeren. Het lijkt me een mooi landschap daar met veel beziens waardigheden om te zien. Leuk dat de drieling je nog herkende en fijn dat ze zo reageren op je . Nou Daphne loopt hoor, zo leuk gezicht met die stijve knietjes, gaat al weer een stuk sneller vandaag, ze loopt zo de tuin uit al zingend he. Deze moeten we zo goed in de gaten houden. Spookt van alles uit , gieters leeg gooien en dan lekker erin gaan zitten met mijn dikke kont. En alles met een lach . Zal,paul vragen of hij de laatste fotos van ze naar je mailt. Marco is weer aan het werk, maar kan Daphne nog niet aankleden, dus wij worden nog veel ingeschakkeld. Ben de kleintjes gisteren op wezen halen met de fiets dat is echt feest, zitten ze samen te zingen , wel gezellig hoor. Nu emma een hele fijne week daar en mooi weer. Liefs van ons. Je tantetje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma

Actief sinds 14 Dec. 2012
Verslag gelezen: 2398
Totaal aantal bezoekers 32113

Voorgaande reizen:

17 Mei 2014 - 31 Oktober 2014

Au pair te London

05 Januari 2013 - 05 Januari 2014

Au pair te Engeland

Landen bezocht: